
Actueel gezondheidsnieuws – Het op de markt brengen van ongezonde granen voor kinderen is niet het probleem
Uit een onderzoek naar de gezondheid van kinderen van Nieuws Vandaag, uitgebracht door Yale University in Washington tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van de Obesity Council, blijkt dat de meest ongezonde ontbijtgranen de ontbijtgranen zijn die het vaakst aan kinderen worden verkocht.
Uit de studie bleek dat granen die rechtstreeks aan kinderen worden verkocht, 85 procent meer suiker, 65 procent minder vezels en 60 procent meer natrium bevatten dan granen die aan volwassenen worden verkocht. Dit is een perfecte storm van voedingsslechtheid die gegarandeerd gezondheidsproblemen veroorzaakt bij iedereen die zo’n mengsel regelmatig consumeert.
De auteurs vervolgen de aanklacht tegen graanfabrikanten omdat ze zich richten op kinderen met advertenties en promoties in winkels. Ze suggereren dat zelfregulering van advertenties niet effectief is en dat strengere regelgeving op zijn plaats zou zijn.
Maar de vraag rijst: dwingt reclame ouders om producten te kopen? Dwingen adverteerders ouders om hun kinderen voedzaam failliet voedsel te geven? Of is dat een keuze die ouders zelf maken en uitvoeren?
Feit is dat kinderen geen ontbijtgranen kopen, ouders wel. Graanbedrijven dwingen ouders om snoepachtige ontbijtproducten in de voorraadkast te zetten, met uitsluiting van veel gezonder voedsel. Graanbedrijven voeren deze producten niet dwangmatig aan de kleine Johnny of Jill, dat doen de ouders.
Hoewel graanproducenten geen lof verdienen, is het probleem NIET de qua voedingswaarde failliete graansoort. Het probleem is dat OUDERS HET KOPEN EN AAN HUN KINDEREN VOEREN.
Het probleem is GEEN reclame.
Het probleem is dat ouders deze belachelijke producten kopen die zich voordoen als voedsel, het aan hun kleine schatjes geven en zich dan afvragen waarom er zoveel kinderen met overgewicht zijn en waarom hun kinderen overgewicht hebben en vatbaar zijn voor ziekten.
De oplossing is GEEN overheidscontrole of meer regelgeving. Er zijn al een ontelbaar aantal overheidsregels op alle gebieden van het leven die, voor het grootste deel, niets anders doen dan belastingen verhogen, vrijheid belemmeren, kosten opdrijven en meer problemen creëren dan ze oplossen.
De oplossing voor de “grote graanreclamecrisis” is dat ouders de verantwoordelijkheid nemen voor het voedingswelzijn van hun kinderen en dit niet overlaten aan de reclameafdeling van een graanbedrijf.
De oplossing is dat ouders de basisprincipes van kindervoeding leren en leren welke voedingsmiddelen gezond zijn en waarom, en welke voedingsmiddelen de gezondheid vernietigen, ongeacht hoe pakkend de slogan is of hoe schattig de dierenmascotte ook is.
Mijn kleinkinderen hebben geen enkele smaak voor het qua voedingswaarde failliete slijk waar veel kinderen van leven omdat mijn kinderen, de ouders, de basisprincipes van voeding begrijpen en zonder twijfel weten dat een dieet met veel koolhydraten je dik maakt en je gezondheid vernietigt en ze weten waarom dit is waar. En omdat ze de basis begrijpen van hoe eiwitten, koolhydraten en vet de stofwisseling beïnvloeden en hoe de stofwisseling de gezondheid van jou en je kinderen bepaalt, worden ze nooit gehypnotiseerd door dansende leeuwen of schattige beren om dozen met voedingsrommel te kopen om gezond voedsel te imiteren.
We denken allemaal dat we alles over alles weten, maar dat is niet zo. En als onze kennis van voeding voornamelijk afkomstig is van reclame of van een ongeschoolde recitatie van hetzelfde oude pop-voedingsadvies dat ertoe heeft geleid dat 68% van Amerika overgewicht heeft, dan zijn we gedoemd.
Zonder een NAUWKEURIG begrip van wat voedsel doet als je het in je mond stopt, kauwt en doorslikt, kun je eenvoudigweg geen weloverwogen voedingsbeslissing nemen en ben je voor altijd overgeleverd aan de genade die adverteerders beweren. En adverteerders zijn bezig met het verkopen van dingen, niet met het produceren van de gezondst mogelijke producten. En daar verandert geen enkele regulering iets aan.