
Hoe werkt een freelance copywriter
Zodra het werk klaar en in opdracht is, is de freelance copywriter klaar om te gaan schrijven. Sommige freelance copywriters vinden het het gemakkelijkst om in het formaat en de toon van het doelmedium te schrijven, terwijl anderen er misschien de voorkeur aan geven om te brainstormen. Misschien gebruikt u helemaal geen schrijfmedia. Sommige copywriters merken dat hun beste ideeën in hun hoofd opkomen als ze zich in een situatie bevinden die ver van de traditionele werkomgeving afstaat. De meeste ervaren freelance copywriters dragen pen en papier door het huis, dus als een pakkende slogan of overtuigend concept in je opkomt, kunnen ze die opschrijven en gebruiken.
Het is een veilige veronderstelling dat de meeste freelance copywriters momenteel Microsoft Word of soortgelijke tekstverwerkingsprogramma’s gebruiken om te schrijven. Het gebruiksgemak omdat u uw werk kunt maken, herschrijven en reorganiseren, maakt deze functie gemakkelijk te gebruiken voor de meeste freelance copywriters. Veel mensen geven er echter de voorkeur aan om voor sommige taken pen en papier te gebruiken, vooral heel creatief of kort kopieerwerk, zoals het schrijven van een bedrijfsslogan of reclameslogan. Computers bieden veel afleiding voor freelance copywriters, zoals het controleren van e-mail of het bijwerken van hun online profiel, en het is de moeite waard om een pauze te nemen van deze taken om zich te concentreren op de kerntaken van creatief schrijven.
De meeste freelance copywriters schrijven meerdere iteraties voordat ze iets naar een klant sturen. Ik verwijder meestal veel onnodige tekst voordat ik mijn eerste concept indien. In feite is het belangrijkste vermogen van een copywriter niet om te schrijven, maar om onnodige tekst te verwijderen.
Veel copywritingprojecten kunnen alleen door een copywriter worden uitgevoerd. Andere vereisen echter een zekere mate van partnerschap en samenwerking om de meest effectieve kopieën te maken. Adverteren, bijvoorbeeld, vertrouwt zelden alleen op copywriting voor effectiviteit. De meest effectieve advertenties worden gemaakt door copywriters die samenwerken met creatieve ontwerpers of art directors, eventueel ondersteund door accountmanagers van klanten die de wensen en prioriteiten van de klant vertegenwoordigen. Dit type opstelling is het meest waarschijnlijk bij plaatsing in een bureau. Copywriters en art directors werken nauw samen om te brainstormen over ideeën, deze te verfijnen door middel van partnerschappen en vervolgens daadwerkelijk advertenties te maken.
Zodra de daadwerkelijke creatieve inhoud is gemaakt, is de copywriter verantwoordelijk voor de woorden en overweegt de art director welke afbeelding of afbeelding de boodschap het beste overbrengt. De twee rollen kunnen en moeten echter worden genest. Een goede SEO Copywriter komt vaak met een ontwerp of beeld dat voor zich spreekt, terwijl een ervaren art director een ‘beeld plus een slogan’ idee kan bedenken. In een dergelijke situatie is het aan de experts op elk gebied om ervoor te zorgen dat het idee klopt en het zo veel mogelijk verfijnen. Slimme creatievelingen weten dat een goed idee overal vandaan kan komen, dus ze vinden het niet erg om credits te delen.
Er was eens een copywriter die een opdracht per fax of post bij een klant had ingediend. Tegenwoordig worden de meeste gevallen natuurlijk verzonden in de vorm van een Word-document dat bij een e-mail met het eerste ontwerp wordt gevoegd.
Voor veel freelance copywriters is het ontmoeten van klanten zeldzaam, en in feite komt het steeds vaker voor dat freelance copywriters werken met klanten die ze nog nooit via de telefoon hebben ontmoet of gesproken. Hierdoor kan een freelance copywriter zich een beetje geïsoleerd voelen, maar het biedt het voordeel dat hij met klanten overal ter wereld kan werken. Het kan ook de communicatie tussen klanten en copywriters sneller en efficiënter maken.